Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Ευαγγελιστού Ματθαίου Ευαγγ. Ανάγνωσμα: Ματθ. θ’ 9-13 (16-11-2014)

Η Εκκλησία μας, στις 16 Νοεμβρίου, τιμά την μνήμη του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ματθαίου. Ο Αρχαίος ιστορικός Ιώσιππος προκειμένου να μιλήσει για το κακόφημο για την εποχή εκείνη, επάγγελμα του τελώνη, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν δύο ειδών θηρία, τα θηρία που ζουν στα βουνά και εννοούσε τα άγρια ζώα, και τα θηρία ζουν στις πόλεις, εννοώντας τους τελώνες

Πρωτότυπο Κείμενο
Τω καιρώ εκείνω, παράγων ο Ιησούς, είδεν άνθρωπον καθήμενον επί το τελώνιον, Ματθαίον λεγόμενον· και λέγει αυτώ· Ακολούθει μοι. Και αναστάς, ηκολούθησεν αυτώ. Και εγένετο αυτού ανακειμένου εν τη οικία, και ιδού, πολλοί τελώναι και αμαρτωλοί ελθόντες συνανέκειντο τω Ιησοῦ, και τοις Μαθηταίς αυτού. Και ιδόντες οι Φαρισαίοι, είπον τοις Μαθηταίς αυτού· Δια τι μετά των τελωνών και αμαρτωλών εσθίει ο Διδάσκαλος υμών;
Ο δε Ιησούς ακούσας, είπεν αυτοίς· 

Φωτογραφία: Ευαγγελιστού Ματθαίου Ευαγγ. Ανάγνωσμα: 
Ματθ. θ’ 9-13 (16-11-2014)

Πρωτότυπο Κείμενο
Τω καιρώ εκείνω, παράγων ο  Ιησούς, είδεν άνθρωπον καθήμενον επί το τελώνιον, Ματθαίον λεγόμενον· και λέγει αυτώ· Ακολούθει μοι. Και αναστάς, ηκολούθησεν αυτώ. Και εγένετο αυτού ανακειμένου εν τη οικία, και ιδού, πολλοί τελώναι και αμαρτωλοί ελθόντες συνανέκειντο τω  Ιησοῦ, και τοις Μαθηταίς αυτού. Και ιδόντες οι Φαρισαίοι, είπον τοις Μαθηταίς αυτού· Δια τι μετά των τελωνών και αμαρτωλών εσθίει ο Διδάσκαλος υμών;
 Ο δε  Ιησούς ακούσας, είπεν αυτοίς· 
Ου χρείαν έχουσιν οι ισχύοντες ιατρού, αλλ  οἱ κακώς έχοντες. Πορευθέντες δε μάθετε τι εστιν.
 Έλεον θέλω, και ου θυσίαν· ου γαρ ήλθον καλέσαι δικαίους, αλλά αμαρτωλούς εις μετάνοιαν.

Νεοελληνική Απόδοση
Προχωρώντας ο Ιησούς πιο πέρα, είδε να κάθεται στο τελωνείο ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Ματθαίο, και του λεει: «Ακολού­θησέ με.. Κι εκείνος σηκώθηκε και τον ακολούθησε. Ενώ έτρωγε στο σπίτι, ήρθαν πολλοί τελώνες και αμαρτωλοί και κάθισαν μαζί με τον Ιησού και τους μαθητές του στο τραπέζι. Όταν το είδαν αυτό οι Φαρισαίοι είπαν στους μαθητές του: 
«Γιατί ο δάσκα­λός σας τρώει με τους τελώνες και τους αμαρτωλούς;» Ο Ιησούς, που το άκουσε, τους είπε: «
Δεν έχουν ανάγκη από γιατρό οι υγιείς αλ­λά οι άρρωστοι. Και πηγαίνετε να μάθετε τι σημαίνει έλεος θέλω και όχι θυσία. Γιατί δεν ήρθα να καλέσω σε μετάνοια τους δικαίους αλλά τους αμαρτωλούς».
 Σχολιασμός

Η Εκκλησία μας, στις 16 Νοεμβρίου, τιμά την μνήμη του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ματθαίου. Ο Αρχαίος ιστορικός Ιώσιππος προκειμένου να μιλήσει για το κακόφημο για την εποχή εκείνη, επάγγελμα του τελώνη, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν δύο ειδών θηρία, τα θηρία που ζουν στα βουνά και εννοούσε τα άγρια ζώα, και τα θηρία ζουν στις πόλεις, εννοώντας τους τελώνες. Ο Κύριος όμως, που επιθυμεί την επιστροφή των πλανεμένων και αμαρτωλών απηύθυνε την κλήση στον Ευαγγελιστή Ματθαίο να τον ακολουθήσει. Ο Ματθαίος αξιοποιώντας την αγάπη του Θεού, σε αυτό το πολύ καθοριστικό για την ζωή του σημείο, εγκατέλειψε τα πάντα αφού προηγουμένως μετανόησε και ακολούθησε τον Χριστό. Η μνημειώδης φράση του Χριστού ότι οι Τελώνες και οι πόρνες θα μας προάγουν στην Βασιλεία του Θεού βρίσκουν την τέλεια εφαρμογή στο πρόσωπο του Ευαγγελιστή Ματθαίου.
Πατέρας του Αποστόλου Ματθαίου ήταν ο Αλφαίος και πριν γίνει μαθητής του Χριστού ονομαζόταν Λευΐς. Συνέγραψε το πρώτο βιβλίο της Καινής Διαθήκης. Κήρυξε το Ευαγγέλιο στην Αιθιοπία, όπου υπέστη μαρτυρικό θάνατο.
Ο Χριστός μετά την κλήση του, του δίδει το όνομα Ματθαίος που σημαίνει Θεόδωρος, δηλαδή, αυτός που είναι δώρο Θεού. Δεν γνωρίζουμε γιατί ο Χριστός του έδωσε αυτό το όνομα. Αξιοσημείωτο δε είναι, ότι ο Μάρκος και ο Λουκάς από σεβασμό προς τον Απόστολο, δεν αναφέρουν το επάγγελμά του, διότι ήταν κακόφημο και μισητό. Στο Ευαγγέλιο όμως που ο ίδιος γράφει, δεν αρνείται την προηγούμενη ζωή του και με αυτό τον τρόπο δείχνει ότι ήταν άνθρωπος μεγάλης ταπείνωσης.
Στην κλήση του Κυρίου «Ακολούθει μοι», υπάκουσε αμέσως, εγκατέλειψε τα πάντα και χωρίς δισταγμό ακολούθησε τον Κύριο. Ανήκε και αυτός στους τελώνες που πλησίαζε ο Κύριος και που οι Φαρισαίοι για να τον κατηγορήσουν τον χαρακτήριζαν φίλο τους. Ο Ματθαίος γνώριζε την Αραμαϊκή γλώσσα αλλά και την Ελληνική και ήταν ασφαλώς λόγω του επαγγέλματός του πλούσιος. Σε αντίθεση με άλλους μαθητές, δεν ανήκε στον κύκλο των μαθητών του Ιωάννου του Προδρόμου. Μετά την κλήση του παραμένει αφανής μέσα στον κύκλο των μαθητών και όταν ζούσε ο Κύριος, αλλά και μετά την Ανάσταση. Αυτή η αφάνεια μαρτυρεί ασφαλώς την ταπεινοφροσύνη του. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρέυς αναφέρει ότι η ζωή του Αποστόλου ήταν σκληρή και ασκητική.
Μετά την Ανάσταση του Κυρίου, ο Ματθαίος, όπως αναφέρουν διάφοροι ιστορικοί, κηρύττει τον Χριστό, περίπου για οκτώ χρόνια, στους Εβραίους. Εδώ γράφει μεταξύ 60 εώς 66 μ.Χ το Ευαγγέλιό του στην Αραμαϊκή γλώσσα, που το μετάφρασε ο ίδιος ή κάποιος άλλος Αποστολικός άνδρας αργότερα στα Ελληνικά. Σ΄αυτό περιλαμβάνονται οι αφηγήσεις γεγονότων της ζωής του Κυρίου αλλά και διδασκαλίες που χρησιμοποιούσε στις κατηχήσεις. Το Ευαγγέλιό του γράφτηκε, και είχε ως παραλήπτες τους Εβραίους που έγιναν Χριστιανοί. Σκοπός της συγγραφής του Ευαγγελίου ήταν να φανερώσει ότι ο Χριστός καταγόταν «εκ σπέρματος Δαυίδ», γι΄αυτό και αρχίζει την αφήγησή του με την γέννηση του Χριστού.
Η κλήση, την οποία ο Χριστός απηύθυνε στους μαθητές του και στον Ευαγγελιστή Ματθαίο είναι διαχρονική. Αφορά τον κάθε άνθρωπο προκειμένου να μεταμορφωθεί σε μια νέα εν Χριστώ πορεία. 

Οι άνθρωποι καλούνται να μιμηθούν τους Αγίους, να μιμηθούν τον σήμερα εορταζόμενο Άγιο προκειμένου να γίνουν δεχτικοί στην χάρη του Θεού.  Για τον Θεό δεν υπάρχουν αδιέξοδα. 
Και ο πιο αμαρτωλός έχει θέση στην Βασιλεία Του. Εναπόκειται στην ελευθερία του ανθρώπου, η αποδοχή της πρόσκλησης.  
Πρεσβυτέρου Πολύβιου Λαμπρινίδη.
Ου χρείαν έχουσιν οι ισχύοντες ιατρού, αλλ οἱ κακώς έχοντες. Πορευθέντες δε μάθετε τι εστιν.
Έλεον θέλω, και ου θυσίαν· ου γαρ ήλθον καλέσαι δικαίους, αλλά

αμαρτωλούς εις μετάνοιαν.

Νεοελληνική Απόδοση
Προχωρώντας ο Ιησούς πιο πέρα, είδε να κάθεται στο τελωνείο ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Ματθαίο, και του λεει: «Ακολού­θησέ με.. Κι εκείνος σηκώθηκε και τον ακολούθησε. Ενώ έτρωγε στο σπίτι, ήρθαν πολλοί τελώνες και αμαρτωλοί και κάθισαν μαζί με τον Ιησού και τους μαθητές του στο τραπέζι. Όταν το είδαν αυτό οι Φαρισαίοι είπαν στους μαθητές του:
«Γιατί ο δάσκα­λός σας τρώει με τους τελώνες και τους αμαρτωλούς;» Ο Ιησούς, που το άκουσε, τους είπε: «
Δεν έχουν ανάγκη από γιατρό οι υγιείς αλ­λά οι άρρωστοι. Και πηγαίνετε να μάθετε τι σημαίνει έλεος θέλω και όχι θυσία. Γιατί δεν ήρθα να καλέσω σε μετάνοια τους δικαίους αλλά τους αμαρτωλούς».
Σχολιασμός

Η Εκκλησία μας, στις 16 Νοεμβρίου, τιμά την μνήμη του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ματθαίου. Ο Αρχαίος ιστορικός Ιώσιππος προκειμένου να μιλήσει για το κακόφημο για την εποχή εκείνη, επάγγελμα του τελώνη, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν δύο ειδών θηρία, τα θηρία που ζουν στα βουνά και εννοούσε τα άγρια ζώα, και τα θηρία ζουν στις πόλεις, εννοώντας τους τελώνες. Ο Κύριος όμως, που επιθυμεί την επιστροφή των πλανεμένων και αμαρτωλών απηύθυνε την κλήση στον Ευαγγελιστή Ματθαίο να τον ακολουθήσει. Ο Ματθαίος αξιοποιώντας την αγάπη του Θεού, σε αυτό το πολύ καθοριστικό για την ζωή του σημείο, εγκατέλειψε τα πάντα αφού προηγουμένως μετανόησε και ακολούθησε τον Χριστό. Η μνημειώδης φράση του Χριστού ότι οι Τελώνες και οι πόρνες θα μας προάγουν στην Βασιλεία του Θεού βρίσκουν την τέλεια εφαρμογή στο πρόσωπο του Ευαγγελιστή Ματθαίου.
Πατέρας του Αποστόλου Ματθαίου ήταν ο Αλφαίος και πριν γίνει μαθητής του Χριστού ονομαζόταν Λευΐς. Συνέγραψε το πρώτο βιβλίο της Καινής Διαθήκης. Κήρυξε το Ευαγγέλιο στην Αιθιοπία, όπου υπέστη μαρτυρικό θάνατο.
Ο Χριστός μετά την κλήση του, του δίδει το όνομα Ματθαίος που σημαίνει Θεόδωρος, δηλαδή, αυτός που είναι δώρο Θεού. Δεν γνωρίζουμε γιατί ο Χριστός του έδωσε αυτό το όνομα. Αξιοσημείωτο δε είναι, ότι ο Μάρκος και ο Λουκάς από σεβασμό προς τον Απόστολο, δεν αναφέρουν το επάγγελμά του, διότι ήταν κακόφημο και μισητό. Στο Ευαγγέλιο όμως που ο ίδιος γράφει, δεν αρνείται την προηγούμενη ζωή του και με αυτό τον τρόπο δείχνει ότι ήταν άνθρωπος μεγάλης ταπείνωσης.
Στην κλήση του Κυρίου «Ακολούθει μοι», υπάκουσε αμέσως, εγκατέλειψε τα πάντα και χωρίς δισταγμό ακολούθησε τον Κύριο. Ανήκε και αυτός στους τελώνες που πλησίαζε ο Κύριος και που οι Φαρισαίοι για να τον κατηγορήσουν τον χαρακτήριζαν φίλο τους. Ο Ματθαίος γνώριζε την Αραμαϊκή γλώσσα αλλά και την Ελληνική και ήταν ασφαλώς λόγω του επαγγέλματός του πλούσιος. Σε αντίθεση με άλλους μαθητές, δεν ανήκε στον κύκλο των μαθητών του Ιωάννου του Προδρόμου. Μετά την κλήση του παραμένει αφανής μέσα στον κύκλο των μαθητών και όταν ζούσε ο Κύριος, αλλά και μετά την Ανάσταση. Αυτή η αφάνεια μαρτυρεί ασφαλώς την ταπεινοφροσύνη του. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρέυς αναφέρει ότι η ζωή του Αποστόλου ήταν σκληρή και ασκητική.
Μετά την Ανάσταση του Κυρίου, ο Ματθαίος, όπως αναφέρουν διάφοροι ιστορικοί, κηρύττει τον Χριστό, περίπου για οκτώ χρόνια, στους Εβραίους. Εδώ γράφει μεταξύ 60 εώς 66 μ.Χ το Ευαγγέλιό του στην Αραμαϊκή γλώσσα, που το μετάφρασε ο ίδιος ή κάποιος άλλος Αποστολικός άνδρας αργότερα στα Ελληνικά. Σ΄αυτό περιλαμβάνονται οι αφηγήσεις γεγονότων της ζωής του Κυρίου αλλά και διδασκαλίες που χρησιμοποιούσε στις κατηχήσεις. Το Ευαγγέλιό του γράφτηκε, και είχε ως παραλήπτες τους Εβραίους που έγιναν Χριστιανοί. Σκοπός της συγγραφής του Ευαγγελίου ήταν να φανερώσει ότι ο Χριστός καταγόταν «εκ σπέρματος Δαυίδ», γι΄αυτό και αρχίζει την αφήγησή του με την γέννηση του Χριστού.
Η κλήση, την οποία ο Χριστός απηύθυνε στους μαθητές του και στον Ευαγγελιστή Ματθαίο είναι διαχρονική. Αφορά τον κάθε άνθρωπο προκειμένου να μεταμορφωθεί σε μια νέα εν Χριστώ πορεία.

Οι άνθρωποι καλούνται να μιμηθούν τους Αγίους, να μιμηθούν τον σήμερα εορταζόμενο Άγιο προκειμένου να γίνουν δεχτικοί στην χάρη του Θεού. Για τον Θεό δεν υπάρχουν αδιέξοδα.
Και ο πιο αμαρτωλός έχει θέση στην Βασιλεία Του. Εναπόκειται στην ελευθερία του ανθρώπου, η αποδοχή της πρόσκλησης.
Πρεσβυτέρου Πολύβιου Λαμπρινίδη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:





ΚΑΡΠΟΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΩΣ ΠΑΘΗ
ΕΓΩΙΣΜΟΣ




Αγάπη
Φόβος

Προπέτεια
Χαρά
Θυμός

Περιαυτολογία
Ειρήνη
Στεναχώρια

Έπαινος περιβάλλοντος
Μακροθυμία
Αντιλογία

Δικαιολογία
Χρηστότης
Πονηρία

Παράπονο
Αγαθοσύνη
Υλοφροσυνη
Επιδεικτικότητα
Πίστις
Άγνοια λόγου

Ευθιξία
Πραότης



Εγκρατια